dilluns, 27 de març de 2017

Jordi Galceran

Jordi Galceran i Ferrer (Barcelona, 1964) és un dramaturgguionista i traductor català, internacionalment conegut per la seva obra El Mètode Grönholm. El seu darrer projecte ha estat la sère de TV3, Nit i Dia, que està a punt d'estrenar la segona temporada. Actualment viu a Barcelona. Escriu tant en llengua catalana com en llengua castellana. Va estudiar Filologia Catalana a la Universitat de Barcelona i a partir de 1988 comença a escriure obres de teatre.
El 1995, amb Paraules encadenades, guanya el XX Premi Born de Teatre, i el 1996, el Premi de la crítica Serra d'Or a la millor obra en llengua catalana. La seva obra Dakota (1995) obté el premi Ignasi Iglésias. Al costat d'Albert Guinovart estrena el 2002 el musical Gaudí. El 2005 escriu i estrena Carnestoltes. El 2007 va escriure la peça de teatre Cancún, que va ser portada a l'escenari al Teatre Borràs, de Barcelona, a l'octubre de 2008. El 2013 estrena El crèdit, a la Sala Villarroel, de Barcelona. La pel·lícula Fràgils, de Jaume Balagueró, està basada en un guió de Galceran, mentre que El mètode, de Marcelo Piñeyro, és una adaptació d'El Mètode Grönholm. També ha participat en el musical El Rei Lleó, a Madrid, com a adaptador del llibret a l'espanyol.

1. Què volies ser de petit i què et va portar a iniciar-te en la teva carrera professional? Quina va ser la teva primera professió?

De petit volia ser conductor de camions. Però en realitat vaig estudiar Filologia i la meva primera feina va ser de professor de català a La Salle. Des dels 17 anys, però, feia teatre amb un grup aficionat, i pensava que el teatre sempre seria això, una afició. L'any 1995 vaig enviar les dues últimes obres que havia escrit pel nostre grup a dos premis de teatre. Jo ja tenia 30 anys i la meva vida laboral anava per altres camins, havia deixat la docència i treballava com a Cap de Premsa del departament d'Ensenyament de la Generalitat. Vaig guanyar els dos premis, i totes dues obres ("Dakota” i "Paraules encadenades") es van estrenar amb un cert èxit. A partir d'això em van proposar d'escriure guions pel culebrot d'aquella època: "Nissaga de poder". Em vaig adonar que escrivint guions guanyava més i treballava menys que en l'altre. Em vaig liar la dallò al cap, vaig deixar la feina i vaig intentar viure d'escriure. I fins ara.

2. Amb quin personatge de ficció te n’aniries a sopar? Per què?

Amb Sabrina, però no en la que esteu pensant, sinó amb Sabrina Fairchild tant si és Audrey Hepburn com Julia Ormond, no tinc problemes en això, i per motius obvis.

3. Quina sèrie/ pel·lícula / documental t’ha deixat petjada? Per què?

"Blade runner", ho té tot.

4. Quin creus que serà el futur de la ficció seriada? 

No sé en quin suport veurem sèries en el futur, però el que és segur és que en veurem i, com sempre, la manera en què les veiem no serà l'important, l'únic important són els continguts. 


El Test del Jordi Galceran:


1. Comèdia o ciència ficció?
Brrr.

2. Cinema o teatre?
Cinema com a espectador, teatre com a autor.

3. Internet o televisió?
Televisió per internet.

4. Versió original o doblada?
Versió original.

5. Joc de Trons o Breaking Bad?
Joc de Trons.

6. Ventdelplà o El Cor de la Ciutat?
El Cor de la Ciutat, sisplau.

7. Sherlock Holmes o Hércules Poirot?
Brrr.

8. Steven Spielberg o Woody Allen?
Woody Allen.

9. Digue’ns dues cançons que t’agradin especialment:
Walk of life – Dire Straits.

Soy Minero – Antonio Molina



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada